Üçüncü Sinema ve Dekolonyal Estetik


Yusuf Ziya Gökçek

Üçüncü Dünyacı çözüm arayışları, Soğuk Savaş dönemindeki iki kutuplu düzenin dışında bir dünyanın imkânını sorgulayan Bağlantısızlar İttifakı’nın çabalarıydı. SSCB ve ABD’nin önerdiği ideolojik kodların dışında yeni bir anlam haritası önerme gayretinde bulunan “Üçüncü Dünya” ülkelerinde, sanat alanında da siyaset zeminindeki gelişmelere koşut bağımsız çabalar gözlemlenmekteydi. Üçüncü Dünya’nın teorik temelleriyle irtibat kuran Üçüncü Sinema, ortaya koyduğu manifestolarla, Hollywood’un klasik anlatısının ve Avrupa’da ortaya çıkan sinema hareketlerinin dışında yeni bir sinema dili önermeye çalışmaktaydı. Bu çalışma Üçüncü Sinema’nın ortaya çıkışını sağlayan başlıca gelişmeleri, günümüzde aldığı biçimi, ilişkide bulunduğu kavramsal ağı ve tarihsel koşullarla birlikte ona yöneltilen eleştirileri akımın kurucularından kabul edilen Fernando Solanas özelinde incelemektedir. Solanas sinemasının seyri aynı zamanda Üçüncü Sinema’nın seyrini de oluşturmaktadır. Bu seyirde Üçüncü Sinema’nın, ulusal bağımsızlık arayan ya da neo-kolonyal iktidarlara karşı farklı bir evren önermeye çalışan sinema diliyle beraber güçlü bir sinemasal formu da beraberinde getirdiği görülmektedir. Ayrıca bu çalışmada günümüzde Üçüncü Sinema’nın hangi estetik ve sosyo-politik zeminlerde üretildiğinin ve yeni toplumsal gelişmeler ışığında nasıl işlediğinin değerlendirmesi yapılmıştır.

Tarih Başlangıç Bitiş Yer
30 Eylül 2017 17:00 18:30 İlmi Etüdler Derneği
Takvime Ekle
Üçüncü Sinema ve Dekolonyal Estetik
İlmi Etüdler Derneği